Film, feedback, Parys en een schapenstaart - Reisverslag uit Parys, Zuid-Afrika van Rhodé Schoenmakers - WaarBenJij.nu Film, feedback, Parys en een schapenstaart - Reisverslag uit Parys, Zuid-Afrika van Rhodé Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Film, feedback, Parys en een schapenstaart

Door: Rhodé Schoenmakers

Blijf op de hoogte en volg Rhodé

17 November 2014 | Zuid-Afrika, Parys

Omdat ik rustig aan moest doen zoals jullie konden lezen in mijn vorige blog heb ik jullie even laten wachten, maar hier dan weer een bericht van mij uit Pretoria.
Gelukkig kan ik jullie vertellen dat ik volledig hersteld ben na mijn malaria tablet vergiftiging! Ik heb nu een fijne verkoudheid opgelopen, maar daar hebben we allemaal wel eens last van.

6 november ben ik naar Mabopane geweest om een filmpje te maken over mijn werkzaamheden bij Lesedi La Batho. Dit heb ik gedaan omdat mijn kerk in Nederland een collecte voor Lesedi had gepland op 9 november. Het filmpje is erg leuk geworden (ik kan hem hier helaas niet aan jullie laten zien) en via internet kon ik zondag 9 november meeluisteren met de kerkdienst. De reacties op mijn filmpje waren erg positief en volgens Vince (de collectant) is er aardig wat geld op gehaald. Het exacte bedrag is nog niet bekend. Op dit moment ben ik aan het bekijken wat we precies met het geld gaan doen. Bedankt iedereen die geld gedoneerd heeft, ik hoorde zelfs dat een van mijn oude collega's van de Metaalunie geld gegeven heeft, bedankt!

Maandag 10 november ben ik met 2 collega's naar Johannesburg geweest om een grote hoeveelheid gala jurken op te halen. De leerlingen van de High Schools in Mabopane hebben aan het einde van het schooljaar een gala, de Matric Dance. Sommige meiden hebben geen geld om een gala jurk te kopen. Lesedi La Batho zorgt dat deze meiden een leenjurk krijgen waardoor ze toch naar het eindfeest kunnen.
Dezelfde middag heb ik met Merel, de andere stagiaire bij Lesedi, en Chrisna onze begeleidster, een feedback gesprek gehad over het eerste deel van onze stage. Ik heb hierbij aangegeven dat ik graag meer werk wilde. Ik heb nu een heel leuk nieuw project, ik ga minimaal 1 keer per week een workshop geven in Mabopane, aan de medewerkers van Lesedi en aan de leerlingen en ga aan de hand van deze workshops een handleiding schrijven, zodat wanneer ik weer terug ga naar Nederland iemand anders de workshops kan gaan geven.

Afgelopen vrijdag heb ik een skype meeting gehad met mijn stage begeleidster in Nederland en mijn stage begeleidster hier bij Lesedi. Dit was een erg leuk en positief gesprek. Chrisna gaf aan blij met mij en mijn input te zijn en mijn stage begeleidster in Nederland was tevreden met wat ik tot nu toe heb gedaan en de komende tijd nog zal gaan doen.

Afgelopen weekend ben ik met een grote groep van mijn huisgenoten naar Parys geweest. Dit is een prachtig plaatsje ongeveer 2 uur rijden vanaf Pretoria. Het guesthouse waar wij verbleven lag iets buiten Parys, in Kopjeskraal, tussen de bergen. Ongeveer 2000 miljoen jaar geleden is daar een meteoriet inslag geweest die een gigantische krater heeft gecreëerd. hierdoor is een dome, een dal ontstaan, omringt door bergen. Vrijdagavond hebben we op deze bergkring de zonsondergang bekeken. Daarna hebben we een heerlijk Afrikaanse Potjiekos genuttigd midden in de natuur. Hier heb ik de(naar mijn idee) grootste mieren, spinnen, kakkerlakken, muggen, vliegen, springhanen, duizendpoten en torren ter wereld gezien, voor mij een iets mindere ervaring.
Hierna ben ik met een klein groepje naar het guesthouse gelopen, genietend van enkel de geluiden van de natuur en vergezeld door een prachtige sterrenhemel.

Voor de zaterdagochtend stond parachute springen op de planning. Ik had mij hier niet voor ingeschreven omdat ik dit graag wil gaan doen als Bas hier is. Ik zou naar de cheeta farm gaan. Echter, toen we wakker werden bleek het pijpenstelen te regenen dus het parachute springen moest worden verplaatst naar een ander tijdstip. We besloten te gaan raften en toen we aankwamen bij de rivier was het droog en begon de zon door te komen. Ik vond het raften heel erg leuk, er waren een aantal pittige watervallen waar we door heen moesten.
Na het raften hebben een aantal mensen hun parachute sprong gedaan en heeft de rest kunnen genieten van de zon in het gras aan de rivier. Jammer genoeg was het te laat om de cheeta farm te bezoeken.

Zaterdagavond hebben we in een typisch Afrikaans restaurant het ook typisch Afrikaanse gerecht Schapenstaart (Ox tail) gegeten. Het was heel erg vet en er zat weinig vlees aan, wat resulteerde in het feit dat vrijwel iedereen het restaurant verliet met een bijna lege maag.

Zondagochtend stond voor een aantal mensen hun parachute sprong op het programma. Ik heb na het ontbijt een stuk gewandeld in de prachtige omgeving met als enige gezelschap een groep nieuwsgierige koeien. Ik hoopte daarna nog naar de cheeta farm te kunnen maar die bleek gesloten te zijn op zondag, dus ik kan jullie jammer genoeg niet verblijden met foto's van baby cheeta's.
's Middags hebben we doorgebracht bij de rivier waar we hebben genoten van het mooie weer en na een late lunch was het vervolgens al weer tijd om naar Pretoria terug te rijden.

Het was een prachtig weekend in een bijzonder mooi stukje Zuid-Afrika. Komende week heb ik geen spannende dingen op het programma. Zaterdagavond heb ik een afscheidsfeestje van de 5 Nederlandse verpleegkunde meiden die hier wonen. Zij gaan hier jammer genoeg al weer weg.
Ook ik ben inmiddels al op de helft van mijn tijd hier. De zomervakantie komt snel dichterbij dus ik ga hard werken en volop genieten.
Liefs!


  • 17 November 2014 - 12:46

    Margriet Splint:

    Wat beleven jullie veel zeg! Fantastisch! Fijn dat je weer opgeknapt bent Rhode, nu nog van je verkoudheid zien af te komen!

  • 17 November 2014 - 19:05

    Fred:

    Mooi stukje weer schat. Blij dat je naast al je leuke avonturen ook een nuttige bijdrage kunt leveren aan het werk van Lesedi. Dat wandelen met koeien spreekt me wel aan, maar jou voornemen om parachute te gaan springen een stuk minder. Heb jij geen hoogte vrees? Mooie foto's ook weer. Toch heb ik bij één foto het gevoel dat je aan de verkeerde kant van de boot zit. Kan me vergissen natuurlijk. Veel plezier de komende week!

  • 18 November 2014 - 20:10

    David:

    hi Rhode, echt leuk om jou belevingen te kunnen lezen. Je kan het goed verwoorden. Ik ben met je vader eens, maar ga iets verder, doe het parachute springen niet!

  • 19 November 2014 - 12:06

    Janneke Kolijn:

    Beste Rhodé, wat heb je weet veel nieuws te vertellen! Schapenstaart eten, dat is echt lef hebben en dan die kakkerlakken e.d brrr, je geeft daardoor wel een heel leuk beeld wat je allemaal meemaakt. Wij genieten ook elke keer weer van je prachtige foto's, je kunt volgens mij de concurrentie aangaan! Beterschap en veel succes en plezier gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhodé

Van 5 september tot en met 30 januari verblijf ik Pretoria, Zuid-Afrika om stage te lopen bij Lesedi La Batho, een organisatie voor jongeren die in een sloppenwijk/township wonen. Ik ga helpen bij het schrijven van een beleidsplan en assisteren bij de communicatie lessen.

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 9293

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 30 Januari 2015

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: