Blyde River Canyon en Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Rhodé Schoenmakers - WaarBenJij.nu Blyde River Canyon en Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Rhodé Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Blyde River Canyon en Kruger Park

Door: Rhodé Schoenmakers

Blijf op de hoogte en volg Rhodé

14 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Woensdag 9 oktober was het eindelijk zo ver, de start van mijn reis naar de Blyde River Canyon en het Kruger park. Dit was al geboekt voor ik naar Zuid-Afrika vertrok en toen leek het nog heel ver weg, maar de tijd lijkt hier zo snel te gaan!

Om 17:15 konden we vertrekken, de meeste van ons moesten nog werken dus moesten we wachten tot iedereen thuis was. Ik zat in de auto bij Esther samen met Jan, twee van mijn huisgenoten. We gingen niet direct naar ons hostel in Graskop, maar moesten eerst nog een van onze groepsgenoten ophalen bij het vliegveld in Johannesburg, hij woont in Kaapstad dus kwam met het vliegtuig. Rond 18:15 konden we onze reis naar Graskop vervolgen vanuit Johannesburg en uiteindelijk waren we er om 1 uur. We waren de laatste van onze groep van 20. 5 meiden en 15 jongens, dolle boel. Na deze lange dag kon ik aan niets anders denken dan gaan slapen, dus dat deed ik dan ook. De anderen besloten nog een paar drankjes te nemen, waardoor de meeste de volgende ochtend niet zo goed uit bed konden komen. Emma en ik besloten boodschappen te gaan doen voor het ontbijt. Ik heb 30 eieren gebakken en Emma een heleboel broodjes geroosterd, gelukkig werd dat erg gewaardeerd.

Na het ontbijt zijn we in de auto's gestapt voor de tocht door de Blyde River Canyon, dit is een kloof. De kloof is zo'n 26 kilometer lang en ongeveer 800 meter diep. De hoge wanden van de kloof bestaan voornamelijk uit rood zandsteen waarin de rivier de Blyde de kloof heeft uitgesleten. De uitzichten waren prachtig, soms adembenemend. De ruige bergen, het groen, de vele watervallen, het is allemaal fantastisch. Ik denk niet dat ik eerder zo iets mooi heb gezien (zie foto's!)

's Middags hebben we geluncht bij een restaurantje in the middle of nowhere waar ik het typisch Afrikaanse gerecht Potjiekos heb gegeten, een stoofpotje met kip, aardappels en groente dat gegeten wordt met pap. Erg lekker. De eigenaresse van deze plek vertelde ons dat wij een stukje verderop konden zwemmen bij een waterval.
Dit bleek inderdaad zo te zijn. We hebben de rest van de middag gezwommen en in de zon gelegen midden in de natuur. Er was niemand anders dan wij, de plek was omgeven door prachtige natuur en het water was heerlijk. Een super mooie ervaring.

Vrijdagochtend waren we van plan om na het ontbijt (waarvoor ik met Michaela boodschappen had gedaan) naar een uitzichtpunt te gaan waar we nog niet waren geweest. Echter, toen we vrijdagochtend wakker werden bleek het hele gebied door de laaghangende bewolking te zijn opgeslokt waardoor we geen hand voor ogen zagen. We besloten direct naar het Kruger park te gaan. Rond 14:00 kwamen we uiteindelijk aan bij het Kruger park waar we de sleutels van onze 2 persoon huisjes kregen. Het resort waar we verbleven was erg luxe en mooi (zie foto's). Onze eerste safari stond gepland voor 15:45, dus na een snelle lunch mochten we de safari auto in. We zagen impala's (soort herten), buffels en een olifant voordat we aankwamen bij een prachtig terras waar we een diner hadden. Dit was erg speciaal, het terras keek uit over een rivier waar nijlpaarden en krokodillen in zwommen. De hele ambiance was geweldig, overal stonden kaarsen, het eten was heerlijk en sfeer was super.
Na het dessert bij het kampvuur te hebben gegeten gingen we terug naar het resort, onderweg proberend dieren te spotten met grote schijnwerpers. Jammer genoeg hebben we toen geen dieren gezien.

Zaterdag stond onze dag safari gepland, voor deze safari moesten we om 5:30 verzamelen en het duurde tot 16:30, echt een hele dag dus. Tijdens deze safari was het best wel koud, er was veel bewolking waardoor de zon niet doorkwam en we zaten noodgedwongen met truien en vesten aan onder dekens in de safari auto. Gelukkig werden we al redelijk snel opgewarmd door de opwinding van het zien van de vele dieren. Olifanten, buffels, giraffen, zebra's, nijlpaarden, een luipaard en zelf leeuwen (die zijn vaak moeilijk te vinden) hebben we gezien. De leeuwen waren jammer genoeg niet zo actief, ze slapen 21 uur per dag en dat waren ze ook aan het doen toen wij ze ontdekten.

Zondagochtend stond er een wandelsafari op het programma, we moesten om 4:45 verzamelen en dit was voor een groot deel van de groep een beetje te vroeg, zij besloten niet mee te gaan. Uiteindelijk waren we met 8 van de 20, ik als enige vrouw. Een deel van de groep was om 4:30 teruggekomen van een feest, waardoor zij nog niet hadden geslapen en ook nog redelijk dronken waren. Ik heb ontzettend gelachen. We gingen met de auto naar de plek waar de wandeltocht zou beginnen en hadden toen heel erg mazzel, vlak voor onze auto liepen de 7 leeuwen die we de dag ervoor hadden zien slapen de weg over. Het vroege opstaan werd direct beloond.
De wandeltocht was erg speciaal, ik vond het bijzonder om op de paden te lopen die de dieren gecreëerd hebben, tussen de dieren en omgeven door de geluiden van de natuur. Een prachtige ervaring.

Om 9:30 waren we terug bij het resort waar we tot de lunch bij het zwembad hebben gelegen. Er stonden geen safari's meer op de planning, maar omdat we nog geen genoeg hadden gekregen van het Kruger park zijn we op eigen gelegenheid met een deel van de groep opnieuw het park ingegaan. We hebben veel offroad gereden en hebben daardoor nog een heleboel dieren gezien. Vooral heel veel olifanten, waarmee we een aantal spannende momenten beleefden. Er zijn veel olifanten baby's geboren de afgelopen weken waardoor de olifanten sneller agressief zijn. Een olifant vond dat wij iets te dichtbij kwamen en besloot op de auto af te komen. Gelukkig is er niets gebeurd en zijn we een speciale ervaring rijker.

Maandagochtend moesten we om 10 uur uitchecken en het plan was om daarna richting Pretoria te vertrekken, echter, een van de jongens was flauwgevallen en moest een bezoek brengen aan het ziekenhuis om zijn lip te laten hechten en naar zijn afgebroken tand te laten kijken. Heel erg vervelend voor hem, gelukkig had hij bij terugkomst niet heel veel pijn. Rond 11:30 zijn we uiteindelijk vertrokken. We hadden afgesproken om met zijn allen pizza te gaan eten om de reis met de groep af te sluiten, jammer genoeg kon een deel van de jongens niet mee omdat zij zich niet goed voelden. Waarschijnlijk het gevolg van de warmte, weinig slaap en veel alcohol.

Ik heb dit weekend de tijd van mijn leven gehad en Blyde River Canyon, het Kruger park maar ook de groep waarmee we waren in mijn hart gesloten. We hebben met zijn allen een fantastische tijd gehad en het voelde vreselijk om vanmorgen op te staan en weer verder te gaan met het normale leven.
Vergeet vooral niet bij de foto's te kijken, want deze zijn echt spectaculair.
Liefs!



  • 14 Oktober 2014 - 18:54

    Fred:

    Lieve schat, wat moet je nu schrijven in reactie op zo'n verslag? Inderdaad een ervaring die je voor de rest van je leven meeneemt in je hart. Wij moeten het doen met jouw verhaal en de foto's, maar die zeggen al meer dan genoeg. Prachtig verhaal weer en ik kijk nu al uit naar het volgende. Heel veel plezier verder en een dikke kus, papa.

  • 17 Oktober 2014 - 12:30

    Opa En Oma:

    Lieve Rhode ik had je al een berichtje gestuurd

    maar ik had het niet verzonden oerstom!!

    Maar het was weer een prachtig verslag ,mooie foto s,

    alleen die krokodillen brrrrrrrrr!

    heel veel liefs van OPa en Oma !!.

  • 20 Oktober 2014 - 09:49

    Martine:

    Lieve Rhode,

    Wat lees ik met plezier jouw verhalen zeg!! Echt zo tof om te lezen wat jij allemaal meemaakt daar! Echt bijzonder! Iets om nooit meer te vergeten! De foto's van de safari waren inderdaad echt spectaculair! Zo zie je maar, het vroege opstaan loont ;)

    Heel veel plezier daar nog! Maar als ik de verhalen zo lees komt dat vast en zeker goed!
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal!!

    Liefs,
    Martine
    KMU

  • 20 Oktober 2014 - 23:31

    Silvia:

    Dag Rhodé,

    Je trotse vader attendeerde mij een tijdje geleden op je blog. Wat een enthousiaste verhalen en mooie foto's! Ik kan wel zien dat je met volle teugen geniet!

    Leuk om op deze manier even in jouw leven mee te kijken.

    Groetjes!
    Silvia

  • 20 Oktober 2014 - 23:43

    Silvia:

    Ik had nog niet alles gelezen (ben ik nu mee bezig), je maakt ook moeilijke situaties mee zie ik. Mooi om jouw ervaringen te lezen. Nogmaals groeten! Silvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhodé

Van 5 september tot en met 30 januari verblijf ik Pretoria, Zuid-Afrika om stage te lopen bij Lesedi La Batho, een organisatie voor jongeren die in een sloppenwijk/township wonen. Ik ga helpen bij het schrijven van een beleidsplan en assisteren bij de communicatie lessen.

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 9300

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 30 Januari 2015

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: