Heritage day en the cradle of humankind - Reisverslag uit Maropeng, Zuid-Afrika van Rhodé Schoenmakers - WaarBenJij.nu Heritage day en the cradle of humankind - Reisverslag uit Maropeng, Zuid-Afrika van Rhodé Schoenmakers - WaarBenJij.nu

Heritage day en the cradle of humankind

Blijf op de hoogte en volg Rhodé

29 September 2014 | Zuid-Afrika, Maropeng

29 September, ik ben hier nu bijna een maand en ik kan eindelijk zeggen dat ik helemaal gewend ben. Het leven is hier niet heel anders dan in Nederland, maar vooral aan het werk ritme moest ik erg wennen, niet omdat ik niet gewend was aan werken, maar wel omdat hier alles heel langzaam gaat. Opdrachten hebben geen strikte deadlines, vaste werkuren kennen ze bij de organisatie waar ik stage loop niet en te laat komen is hier vrij gebruikelijk.

Afgelopen woensdag was het heritage day hier in Zuid-Afrika, dit is een nationale feestdag. Bedrijven zijn dan gesloten, het is vergelijkbaar met Koningsdag in Nederland. Op deze dag viert ieder zijn eigen cultuur. Ik heb de viering van deze dag mee mogen maken in de township Mabopane. Lesedi La Batho, mijn stageorganisatie, had hier een heritage feest georganiseerd. Er was een miss en mister Lesedi verkiezing, er werd gezongen en vooral heel veel gedanst. De mensen droegen prachtige kleding die bij hen cultuur hoort. Een aantal van mijn huisgenoten waren mee gegaan naar Mabopane omdat zij vrij waren van hun eigen stage. De mensen op het feest vonden dit geweldig, ze hadden nog nooit zoveel lange witte (en volgens hen ook erg mooie) vrouwen gezien, we waren een bezienswaardigheid.

Vrijdag avond ben ik naar de bioscoop geweest met een aantal van mijn huisgenoten. Dit was heel leuk, niet alleen omdat de film leuk was (The Giver) maar ook omdat biscoop kaartjes hier omgerekend 4 euro kosten.

Zaterdag ben ik met mijn huisgenoten Alex, Karsten en Nicole naar The cradle of humankind geweest. Dit is in Maropeng, ongeveer een uur rijden vanaf Pretoria. We hebben hier grotten bezocht waar 2,5 miljoen jaar oude menselijk fossielen zijn gevonden. De grot was erg mooi van binnen met grote hallen en een ondergronds meer. Na het bezoek aan de grotten hebben we het bijbehorende museum bezocht. Hier wordt veel verteld over het ontstaan van de mensheid in Afrika en er zijn veel fossielen te zien. Al met al een erg interessante dag!
Gisteren heb ik met dezelfde huisgenoten een markt in Johannesburg bezocht, deze viel mij een beetje tegen. Deze markt was niets vergeleken met de Nederlandse markten.
Wat wel leuk was is dat de markt in een gedeelte van Johannesburg zit wat vroeger erg arm en achtergebleven was, de wijk is nu volledig opgebloeid. Er wonen veel kunstenaars en dat zie je ook in het straatbeeld. Mensen zijn extravagant gekleed en er zijn veel schilderingen en tekeningen op straat en op gebouwen.

Vannacht hebben we eindelijk regen gehad en vandaag is het bewolkt. Ik ben voor het eerst niet wakker geworden door de zon in mijn kamer. Het wordt echter wel gewoon 25 graden :).

Deze week moet ik gewoon weer werken en zal ik hopelijk ook weer een bezoek brengen aan Mabopane. Ik zal jullie op de hoogte houden!

  • 30 September 2014 - 14:22

    Astrid Schoenmakers:

    Heerlijk verslag weer. Altijd leuk om je stukjes te lezen ook al hebben we het meeste vaak al van je gehoord. De foto's zijn weer prachtig. Krijg steeds meer heimwee....Misschien toch maar een vluchtje boeken..?? ;)
    Fijn dat je blij bent met regen...dat heb ik hier wel eens anders meegemaakt...hahaha...
    Geniet nog lekker. We zijn vol verwachting voor het het volgende verslag...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rhodé

Van 5 september tot en met 30 januari verblijf ik Pretoria, Zuid-Afrika om stage te lopen bij Lesedi La Batho, een organisatie voor jongeren die in een sloppenwijk/township wonen. Ik ga helpen bij het schrijven van een beleidsplan en assisteren bij de communicatie lessen.

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 9269

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 30 Januari 2015

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: